voip چیست؟

ویپ چیست ؟

ویپ (voip) همان Voice Over Internet Protocol به معنی صدا روی پروتکل اینترنت (یا همان بستر شبکه) است که به کاربران اجازه مکالمه روی سیستم های دیجیتال را می دهد. در واقع تمام تماس های تلفنی از امواج آنالوگ صوت به  بسته های ۰ و ۱ دیجیتال تبدیل میشود که کیفیت صدای بسیار بیشتری (HD) بدون تغییر و نویز  ارائه می دهد.

آیا در صورت قطع اینترنت می توانم از مرکز تلفن ویپ استفاده کنم؟

بله، بر روی بستر اینترنت هست، ولی منظور همان بستر شبکه است که از پروتکل اینترنتی استفاده می کند. مرکز تلفن ویپ به صورت یک سرور مرکزی است که در محیط شرکت ها و موسسات و … نصب شده و تا زمانی که برق این مرکز تلفن ویپ تامین شود دائما روشن است. (برای این منظور معمولا از یک UPS (باتری) معمولی استفاده می شود)

مرکز تلفن ویپ به چه شکل کار می کند ؟

مرکز تلفن ویپ به چه شکل کار می کند ؟ 

خطوط شهری و تماس های آنالوگ گرفته شده به شما از طریق درگاه (گیت وی، یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال) تبدیل به بسته های صوتی دیجیتال شده و به سوییچ شبکه متصل و ارسال می شود، این سیستم به صورت یک سرور قدرتمند که تمام تماس های تلفنی ورودی و خروجی از درگاه را مدیریت کرده و به سمت داخلی های مورد نظر (به صورت ترتیبی، در هم آمیخته و یا سفارشی) می فرستد. در همین حین تماس ها را ضبط کرده ، مخاطبین را در باشگاه مشتریان ثبت می کند و گزارش کامل آن را در داشبورد نرم افزار مدیر و باقی کاربران که اجازه دسترسی دارند قرار میدهد. مرکز تلفن ویپ علاوه بر مدیریت بسیار هوشمند تماس و کیفیت بالای آن، امکانات دیگری در اختیار قرار می دهد که در بخش « ویژگی های دیگر ویپ  » به آن پرداخته شده است.

آیا برای استفاده از مرکز تلفن ویپ نیاز به شبکه دارم؟

بله، برای استفاده از مرکز تلفن ویپ نیاز به بستر شبکه است .

برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای راه اندازی ویپ در شرکت یا سازمان خود نیاز به بستر شبکه شامل حداقل یک سوییچ و کابل کشی شبکه تا کاربران خود دارید. دیگر تجهیزی که مورد نیاز است یک گیت وی (یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال) است که متناسب با تعداد خطوط شهری انتخاب می شود. برای ارتباط با دستگاه و امکان صحبت می توانید از تلفن های آی پی یا هدست بروی کامپیوتر و یا از تبلت و تلفن های همراه خود استفاده کنید.

آیا در مرکز تلفن های جدید ویپ امکان اتصال به تلفن های آنالوگ سانترال وجود دارد؟

بله، امکان استفاده از تلفن های معمولی در مرکز تلفن های جدید با یک مبدل FXS هست.

مرکز تلفن ویپ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

مرکز تلفن ویپ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

سیستم مرکز تلفن ویپ voip برای آن دسته از عزیزانی که به دنبال افزایش فروش، بالا بردن قدرت مدیریت تماس ها و صرفه جوبی در هزینه ها می باشند مناسب است که این موارد باعث افزایش نقدینگی در کسب و کار می گردد.

به طور معمول مخاطبین مرکز تلفن ویپ : شرکت ها و سازمان ها و حتی پروژه های استارتاپی ای هستند که

دارای واحد فروش و پشتیبانی هستند.

برای اعتبار شرکت و ویژگی های اپراتور هوشمند (منشی خودکار) و تلفن گویا از این سیستم استفاده می کنند.

برای اتصال و راه اندازی خط ۵ رقمی مخابرات که امکان ۳۰ تا ۱۵۰۰ تماس همزمان را دارد.

شرکت ها و کارخانجات بزرگ دارای شعبات متفاوت هستند که برای برقراری تماس صوتی و تصویری رایگان و مدیریت از راه دور در ارتباط داخلی ها از این سیستم نوین ارتباطی استفاده می کنند.

آیا سیستم ویپ و تلفن گویا را تنها شرکت ها و سازمان های بزرگ می توانند استفاده کنند ؟

آیا سیستم ویپ و تلفن گویا را تنها شرکت ها و سازمان های بزرگ می توانند استفاده کنند و خط ۵ رقمی فقط مختص این کسب و کارها است؟

خیر، سیستم مرکز تلفن ویپ را تمام کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ می توانند استفاده کنند.

ویژگی های دیگر ویپ

ویژگی های دیگر  ویپ

ایجاد صف تماس و زمان تقریبی پاسخگویی

حذف سیم کشی تلفن

نصب آسان تنها در چند ساعت

زمانبدی تماس های ورودی بر حسب روز و ساعات کاری و غیر کاری

انتقال تماس روی شماره شهری دیگر یا موبایل تحت شبکه (رایگان) یا دایورت

ارسال و دریافت فکس به صورت نرم افزاری و فایل pdf (بدون نیاز به دستگاه فکس )

صوت پیام تبلیغاتی در حین موزیک انتظار و معرفی شرکت

ضبط تماس و گزارش کامل تماس ها و امکان مدیریت کامل آنها حتی روی موبایل (حتی از طریق اینترنت در حین مسافرت)

آیا هر کدام از ویژگی های مرکز تلفن ویپ نیاز به هزینه جدا گانه دارد؟

خیر، هیچکدام از موارد بالا ماژول بندی نشده و فاقد لایسنس و هزینه ی دیگر است.

سوال

 ویپ voip چیست ؟

سوال ویپ (voip) همان voice over internet protocol به معنی صدا روی پروتکل اینترنت (یا همان بستر شبکه) است که به کاربران اجازه مکالمه روی سیستم های دیجیتال را می دهد. در واقع تمام تماس های تلفنی از امواج آنالوگ صوت به  بسته های ۰ و ۱ دیجیتال تبدیل میشود که کیفیت صدای بسیار بیشتری (HD) بدون تغییر و نویز  ارائه می دهد.

سوال باور غلطی که در این بخش از مرکز تلفن ویپ وجود دارد : اگه اینترنت من قطع شود دیگر از ویپ نمی توانم استفاده کنم، چون برروی بستر اینترنت است؟

خیر، بر روی بستر اینترنت هست ولی منظور همان بستر شبکه است که از پروتکل اینترنتی استفاده می کند. اگر شما از یک شرکت ارائه دهنده خدمات ویپ اکانت ماهیانه دریافت کنید درصورت قطع شدن اینترنت سیستم تلفنی شما قابل استفاده نیست ولی در حال حاضر خدماتی که در مورد تلفن ویپ در ایران ارائه می شود به صورت سرور مرکز تلفنی ویپ (دیجیتال) است که در محیط شرکت ها و موسسات و … نصب شده و تا زمانی برق این مرکز تلفن ویپ تامین شود از کار باز نمی ایستد.

مرکز تلفن ویپ به چه شکل کار می‌کند؟

خطوط شهری و تماس های آنالوگ گرفته شده به شما از طریق درگاه (گیت وی) یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال تبدیل به بسته های صوتی دیجیتال شده و به سوییچ یا روتر متصل و ارسال می شود.

سیستم مرکز تلفن ویپ به صورت یک سرور قدرتمند متصل به شبکه (سوییچ یا روتر) است که تمام تماس های تلفنی ورودی از درگاه را مدیریت کرده و به سمت داخلی های مورد نظر (به صورت ترتیبی، در هم آمیخته و یا سفارشی مدیریت مجموعه) می فرستد.

در همین حین تماس ها را ضبط کرده و گزارش کامل آن را در داشبورد نرم افزار مدیر و باقی کاربران که اجازه دسترسی دارند قرار میدهد. مرکز تلفن ویپ روی سرور ، PC ، و دستگاه ipbx قابل راه اندازی است که علاوه بر مدیریت بسیار هوشمند تماس و کیفیت بالای آن امکانات دیگری در اختیار قرار می دهد که در بخش سوال  ویژگی های دیگر ویپ ؟ به آن پرداخته شده است.

سوال باور غلطی که در این بخش ویپ وجود دارد : مرکز تلفن ویپ یک سخت افزار است که فقط همان است که می تواند خطوط شهری و داخلی ها را به هم متصل کند؟

خیر، سرور مرکزی تلفن ویپ یک نرم افزار است که روی کامپیوتر و سرورهای حرفه ای سازمان ها مانند سیسکو و تجهیزات دیگر همچون ipbx  قابل نصب است که هسته ی مرکزی آن استریسک است و شرکت های بسیاری از رابط کاربری الستیکس رایگان (OpenSource) استفاده می کنند.

  برای راه اندازی ویپ نیاز به چه تجهیزاتی داریم؟

برای راه اندازی ویپ در شرکت یا سازمان خود نیاز به بستر شبکه شامل حداقل یک سوییچ و کابل کشی شبکه تا کاربران خود دارید و حداقل سرور مورد نیاز یک کامپیوتر دو هسته ای با ۲ گیگ رم یا دستگاه کوچک ipbx است. دیگر تجهیزی که مورد نیاز است یک گیت وی یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال است که متناسب با تعداد خطوط شهری انتخاب می شود. برای ارتباط با دستگاه و امکان صحبت می توانید از تلفن های آی پی یا هدست بروی کامپیوتر و یا از تبلت و تلفن های همراه خود استفاده کنید.

سوال باور غلطی که در این بخش ویپ وجود دارد : یکی از باورهای غلطی که در مورد ویپ وجود دارد استفاده از تلفن های قدیمی سانترال و حتی تلفن های جدید آنالوگ است؟

امکان استفاده از این تلفن ها در سیستم جدید ویپ هست ولی محدودیت هایی شامل صوت بی کیفیت و عدم استفاده از امکانات نرم افزاری ویپ و عدم تماس تصویری را به همراه خود در بردارد.

برای استفاده از تلفن های قدیمی سانترال نیاز به یک مبدل آنالوگی متناسب با تعداد داخلی ها موردنظر است.

  آیا ویپ برای من مناسب است؟

سیستم مرکز تلفن ویپ voip برای آن دسته از عزیزانی مناسب است که مدیریت تماس ها و مشتریان را خواستار بوده و کیفیت صوت براشون قابل اهمیت است.

به طور معمول مخاطبین مرکز تلفن ویپ : شرکت ها و سازمان ها و حتی پروژه های استارتاپی هستند که

برخی واحد پشتیبانی و فروش دارند و تماس های تلفنی بالایی دارند.

برخی هم برای اعتبار شرکت و اپراتور هوشمند و گویا از این سیستم استفاده می کنند

تعدادی نیز برای اتصال و راه اندازی خط ۵ رقمی مخابرات که امکان ۳۰ تماس همزمان دارد و به شرکت ها اعتبار می بخشد

بعضی از شرکت ها و کاخانجات بزرگ دارای شعبات متفاوت هستند که برای برقراری تماس رایگان و مدیریت از راه دور در ارتباط داخلی ها از این سیستم نوین ارتباطی استفاده می کنند.

سوال باور غلطی که در این بخش ویپ وجود دارد : سیستم ویپ و تلفن گویا را تنها شرکت ها و سازمان های بزرگ می توانند استفاده کنند و خط ۵ رقمی فقط مختص این کسب و کارها است؟

خیر، سیستم مرکز تلفن ویپ را تمام کسب و کارها اعم کوچک و بزرگ می توانند استفاده کنند.

شایان ذکر است که دستگاه ipbx محدودیت تعداد داخلی ندارد و برای اضافه کردن داخلی کافیست یک سوییچ با تعداد پورت های مورد نیاز اضافه کنید.

 ویژگی های دیگر ویپ چیست؟

ایجاد صف تماس و زمان تقریبی پاسخگویی

حذف سیم کشی تلفن

زمانبدی تماس های ورودی بر حسب روز و ساعات کاری و غیر کاری

ارسال و دریافت فکس به صورت نرم افزاری و فایل pdf (بدون نیاز به دستگاه فکس )

صوت تبلیغ در حین موزیک انتظار و معرفی شرکت

ضبط تماس و گزارش کامل تماس ها و امکان مدیریت کامل آنها حتی روی موبایل (حتی از طریق اینترنت در حین مسافرت)

سوال باور غلطی که در این بخش ویپ وجود دارد : آیا هر کدام از ویژگی های ویپ پس از خرید نیاز به هزینه جدا گانه دارد؟

پاسخ سوال: خیر

voip چیست؟

تفاوت ویپ با سانترال

تماس با ما