اصطلاحات رایج فناوری VoIP

اصطلاحات رایج فناوری VoIP

اصطلاحات ویپ

در حین آموزش و یا کار با فناوری ویپ با اصطلاحاتی روبرو می شوید که در این مقاله سعی داریم این اصطلاحات را به صورت مختصری برای شما عزیزان توضیح دهیم.

VOIP 

انتقال صدا بر روی پروتکل اینترنت می باشد که تلفن IP، تلفن اینترنتی و یا تلفن دیجیتالی نیز نامیده می شود. ویپ مکالمات صوتی را از طریق اینترنت یا هر شبکه مبتنی بر اینترنت ارسال می کند.

PBX

مرکز تلفن سانترال می باشد که یک شبکه خصوصی است که درون سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه سانترال شماره های شهری شماره تلفن دریافت شده از طرف شرکت مخابرات یا PSTN سازمان را بین کاربران به اشتراک می گذارد و امکان استفاده از خطوط شهری رابرای همه کاربران فراهم می سازد و امکان تماس با خارج از سازمان را مهیا می سازد.

IVR

پاسخگوی خودکار با امکان تعریف چندین پاسخگو در زمان های مختلف روز (به عنوان مثال: ساعات اداری و غیر اداری)

DID

قابلیت شماره گیری داخلی ها از بیرون

Trunk

به درگاه ورودی برای سیستم های ویپ گفته می شود. این درگاه می تواند ورودی شهری باشد که به آن PSTN Trunk گفته می شود و یا می تواند از روی شبکه و یا پروتکل SIP باشد که به آن SIP Trunk گفته می شود. بنابراین به هر مسیر و درگاه که به سیستم تماس ارسال و دریافت نماید Trunk گفته می شود.

Extension

منظور از Ex همان خطوط داخلی می باشد. همانند خطوط داخلی که بر روی سیستم های قدیمی وجود دارد و معمولا بین ۳ تا ۴ رقم تعریف می شوند.

DialPlan

تعریف مسیری برای هدایت تماس ها. بطور مثال شما یک Dialplan در استریسک تعریف می کنید که وقتی کسی از بیرون زنگ زد، پیام خاصی پخش و به داخلی خاصی وصل بشود. بنابراین به مسیردهی تماس ها گفته می شود.

SIP Forking

این فرآیند بدین شکل است که از طریق یک اکانت SIP می توانیم با چندین اکانت SIP دیگر بطور همزمان تماس بگیریم. و یکی از ویژگی های قدرتمند SIP بحساب می آید.

Auto-Attendant

به معنای اپراتور خودکار می باشد. اپراتور خودکار فهرستی را در اختیار تماس گیرندگان قرار می دهد تا با استفاده از سیستم تلفنی به بخش یا داخلی مورد نظر خود وصل شوند. تا ارتباط افراد با بخش های مختلف یک سازمان را به راحتی برقرار نماید. در این سیستم    می توان واحدها، بخش ها، افراد موسسه یا سازمان را با کدهای اختصاصی تعریف نمود تا افرادی که با شرکت یا سازمان تماس می گیرند بتوانند به سرعت به بخش مربوطه متصل گردند. همچنین امکان تعریف یک سری عملیات خاص در شرایط خاص نیز وجود دارد. برای مثال در صورت عدم پاسخگویی یک داخلی میتوان تماس گیرنده را به یک داخلی دیگر، صندوق صوتی و یا صندوق فکس هدایت کرد. در صورت نیاز میتوان تماس ورودی را بطور نامحسوس (بدون نیاز به سرویس انتقال مکالمه مخابرات) به خط شهری یا موبایل خاص منتقل نمود.

Fax

امکان ارسال و دریافت فکس بدون مصرف کاغذ

FoIP

امکان ارسال و دریافت فکس از طریق اینترنت

FXS

اینترفس یا پورتی است که خط آنالوگ تلفن را به دستگاه مشترک میرساند یا به عبارت دیگر این پورت همان سوکت روی دیوار خانه هاست که تلفن ها به آن وصل میگردد و وظیفه آن انتقال Dial-tone, انرژی برق یا Battery current و ولتاژ برقی که برای بصدا در آمدن زنگ تلفن لازم است میباشد.

FXO

پورتی هست که گیرنده خط آنالوگ بوده و معمولا همان پورتی هست که روی دستگاه تلفن یا فکس مشاهده میکنید و وظیفه آن اعلان حالت قطع یا وصل بودن گوشی به خط یا همان زمانی که گوشی را از روی خود دستگاه تلفن برمیداریم یا دوباره میگذاریم .

Gateway

دستگاهی است که خطوط تلفن معمولی (آنالوگ) را به اینترنت وصل می کند.در یک سیستم ویپ گیتوی اهمیت بسیاری دارد . بدون گیت وی نمی توان سیستم تلفنی براساس اینترنت (IP) را به سیستم تلفنی سنتی متصل نمود.

ATA

مبدل های تلفنی یا آداپتورها تجهیزاتی هستند که تلفن های آنالوگ معمولی را به تلفن های IP تبدیل می کنند تا در سانترال های نوین مورد استفاده قرار بگیرند.برعکس گیتوی ها، ATA ها فقط دارای یک یا دو پورت FXO یا FXS می باشند.مبدل ها برای کاهش هزینه های ارتباطی راه دور از طریق تبدیل تلفن های آنالوگ به تلفن های IP بسیار مناسب هستند.

IP Phone

تلفن های VoIP و یا (VoIP Phone) تلفنی است که قابلیت اتصال به شبکه کامپیوتری دارد و حداقل یک نوع پروتکل کنترل تماس تلفنی (مثلا پروتکل SIP و یا H.323) را پشتیبانی می کند. این تلفن ها گاهی تلفن آی پی (IP Phone) و تلفن شبکه نیز می گویند. تلفن های VoIP از نظر قابلیت و کارایی بسیار متفاوت هستند. ساده ترین نوع این تلفن ها حتی نمایشگر ال سی دی نیز ندارد و به عنوان مثال برای هتل ها استفاده می شود. انواع گران قیمت تر حتی می توانند مکالمات تصویری با کیفیت بالا (HD) نیز برقرار کنند. اما به هر صورت به تمامی تلفن هایی که VoIP را پشتیبانی کنند و به شبکه متصل شوند تلفن VoIP یا تلفن IP می گویند.

IPPBX

سیستم ویپ سانترال یا یک سیستم کامل تلفنی می باشد که امکان دریافت و انتقال تماس های تلفنی را بر روی بستر شبکه فراهم می کند. این سیستم دارای تمام ویژگی های سانترال های حرفه ای سنتی می باشد بعلاوه ویژگی های حرفه ایی که سانترال های معمولی فاقد آنها هستند یا با هزینه بسیار بر روی آنها باید پیاده سازی کرد.

NAT

NAT به یک دستگاه مجاز در اینترنت اجازه می دهد بصورت یک روتر عمل نماید.و در واقع به عنوان واسط بین یک شبکه محلی و اینترنت عمل می نماید.

TLS

یکی از پروتکل های ویپ می باشد و پروتکل SIP استفاده از TLS را توصیه می کند ، به منظور فراهم ساختن پوشش و یکپارچگی علامت دهی اطلاعات SIP بر روی شبکه TLS این امکان را به برنامه های کلاینت روی سرور می دهد که همدیگر را به رسمیت بشناسند.انتقال الگوریتم های رمزگذاری، ایجاد کلید های پنهانی قبل از ارسال علامت دهی اطلاعات بر روی شبکه از دیگر وظایف این پروتکل می باشد.

Call Park

قرار دادن یک تماس در حالت انتظار  و دادن این قابلیت به داخلی دیگر ، بطوری که تماس را پاسخ دهد.

Call Transfer

امکان انتقال تماس به یک داخلی  دیگر را فراهم می سازد.

Hold

یک تماس برقرار شده را به حالت انتظار میبرد و یا از حالت انتظار خارج می کند.

DND

در صورت فعال کردن این کلید تلفن شما دیگر زنگ نمی خورد و تماس های دریافتی را به Voicemail هدایت می کند.(البته در صورت انجام تنظیمات مربوطه)

Fllow Me

فوروارد کردن اتوماتیک تماس ها به مقصد مورد نظری که در آن هستید.

Least Cost Routing

تغییر مسیر دادن تماس های از شبکه های ثابت _موبایل به تماس های ارزان تر موبایل_موبایل

Call Pick Up

قابلیت هدایت تماسی که در حال زنگ خوردن است به تلفنی که شما در حال حاضر از آن استفاده می کنید.

Speed Dial

امکان شماره گیری سریع برای تلفن هایی که پر کاربردند را به کاربر می دهد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *